مواظب عمر کوتاه خود باشید

11 ماده غذایی افزایش دهنده طول عمر



11 ماده غذایی افزایش دهنده طول عمرخوب است بدانید که با خوردن بعضی مواد غذایی می‌توانید به این مسئله کمک کنید و به طول عمرتان بیفزایید.

این مواد غذایی که به خاطر همین مسئله مشهور شده اند، حاوی دسته ای ویتامینها و مواد شیمیایی مخصوص هستند که به شما برای مقابله با بسیاری از بیماری های کشنده کمک می‌کند. در اینجا به دسته ای از این مواد غذایی اشاره می‌کنیم.

۱) سیب
▪ محتویات: سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین است. همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مثل پکتین می‌باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: کورستین که یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها به شمار میرود، از ابتلا به سرطان و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و سموم سرطان زا را از جریان خون دفع می‌کند.
▪ بهترین راه استفاده: بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است.

۲) آوکادو
▪ محتویات: آوکادو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است و حتی بیش از موز پتاسیم در خود دارد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: نه تنها باعث صافی و نرمی ‌پوست می‌شود، بلکه از بالا رفتن فشار خون، بیماری های قلبی و انواع بخصوصی از سرطان ها به ویژه سرطان روده نیز جلوگیری می‌کند.
▪ بهترین راه استفاده: فقط کافی است که پوست آن را کنده و خام بخورید. می‌توانید آن را با گوجه فرنگی، آبلیمو، فلفل و نمک نیز ترکیب کرده و سالاد خوشمزه از آن بسازید.

۳) موز
▪ محتویات: موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و فلیت است.
▪ اثرات آن روی سلامتی: پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته را پایین می‌آورد. فلیت به رشد صحیح بافت ها کمک کرده و از ایتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.
▪ بهترین راه استفاده: دقیقاً مثل میمون ها به راحتی موز را پوست کنده، بخورید و لذت ببرید. به نظر می‌رسد که میمون ها بیش از آنچه ما فکر می‌کنیم باهوش هستند.

۴) تخم مرغ
▪ محتویات: تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتین می‌باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: فایده ی عمر طولانی چیست اگر حتی نتوانید به یاد بیاورید که دندان مصنوعی هایتان را کجا گذاشته اید؟ خوردن تخم مرغ به شما کمک می‌کند. کولین موجود در تخم مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می‌کند. کاروتینوئید نیز از ابتلا به بیماری های چشمی‌مربوط به پیری مثل آب مروارید جلوگیری می‌کند.
▪ بهترین راه استفاده: تخم مرغ را می‌توانید به حالت آب پز، جوشانده یا خاگینه استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که پختن آنها با مقدار زیادی کره یا روغن برایتان ضرر دارد.

۵) سیر
▪ محتویات: سیر هم حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می‌باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: سیر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می‌دهد. همچنین با کشتن سلول های سرطانی مقدار زمان زنده ماندن را در افراد سرطانی افزایش می‌دهد.
▪ بهترین راه استفاده: بهتر است که سیر را به حالت خام استفاده کنید. می‌توانید آن را خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه کنید.

۶) لوبیا قرمز
▪ محتویات: حاوی مقدار زیادی فیبر قابل حل می‌باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: فیبر به حفظ سلامتی سیستم گوارشی کمک بسیاری میکند و یک سیستم گوارشی سالم نیز از ابتلا به دیابت و سرطان روده جلوگیری میکند. فیبر قابل حل همچنین کلسترول و قند خون را پایین می‌آورد.
▪ بهترین راه استفاده: هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسرو شده این اثرات خوب را روی سلامتی می‌گذارند. خوب است که مقداری از این لوبیاها را هم در غذاهای مورد علاقه تان بیندازید یا آنها را به غذاهای مکزیکی اضافه کنید.

۷) گردو
▪ محتویات: گردو حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ است.
▪ اثرات آن روی سلامتی: اسید چرب امگا ۳ نه تنها از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می‌کند، همچنین می‌تواند از افسردگی و ورم مفاصل هم جلوگیری کند.
▪ بهترین راه استفاده: بهتر است که گردو را به حالت تازه بعد از بیرون آمدن آن از پوست استفاده کنید، اما تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از پوست هم می‌توانند تا حدودی تازگی خود را حفظ کنند به شرط اینکه در مکان های خشک و خنک نگهداری شوند. از گردو می‌توانید برای تزئین روی سالاد هم استفاده کنید.

۸) محصولات سویا و توفو
▪ محتویات: حاوی هورمون های گیاهی ایزوفلاون می‌باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: سویا به پایین آمدن میزان LDL ناسالم در کلسترول خون کمک می‌کند که فشار خون را پایین آورده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می‌دهد.
▪ بهترین راه استفاده: توفوی سفت بهترین منبع سویا می‌باشد و برخلاف باور عموم توفو طعم بدی ندارد.

۹) انگور قرمز
▪ محتویات: انگور قرمز حاوی آنتی اکسیدان های قوی کاتچین و نوعی پلی فنول به نام رسیراترول می‌باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: کاتچین به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهد که رسیراترول میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از پیشرفت سرطان های پوستی و سایر سرطان ها جلوگیری می‌کند.
▪ بهترین راه استفاده: نوشیدن یک یا دو لیوان آب انگور در روز برای این منظور کافی است. اما مصرف بیشتر از این میزان می‌تواند اثرات خوب این ماده را از بین ببرد.

۱۰) اسفناج
▪ محتویات: اسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات به حساب می‌آید. به اندازه ی سیر در خود آنتی اکسیدان داشته و منبع خوبی برای اسید فولیک و ویتامین های A و C به شمار می‌رود.
▪ اثرات آن روی سلامتی: اسفناج تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی شما دارد. با سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات مغزی مبارزه می‌کند.
▪ بهترین راه استفاده: اسفناج خام یا بخارپز شده بهترین نوع خوردن این ماده ی مفید غذایی می‌باشد. می‌توانید آن را با گوجه فرنگی، گردو و تخم مرغ آبپز ترکیب کرده و سالادی خوشمزه بسازید.

۱۱) رازیانه
▪ محتویات: رازیانه که جزء سبزیجات ایتالیایی است، حاوی مقدار زیادی ویتامین A، کلسیم، پتاسیم و آهن می‌باشد.
▪ اثرات آن روی سلامتی: رازیانه به برطرف کردن مشکلات گوارشی کمک می‌کند. آهن و ویتامین A موجود در این گیاه به سلامت پوست و ناخن کمک بسزایی می‌کند. از خستگی و کم خونی نیز جلوگیری می‌کند.
▪ بهترین راه استفاده: رازیانه را می‌توانید به صورت های مختلفی استفاده کنید: خام، بخار پز شده یا سرخ شده.

● بخورید تا زنده بمانید...
حال که با فواید این مواد غذایی آشنا شدید، بهتر است که حتماً آنها را در برنامه غذاییتان بگنجانید تا همیشه سالم مانده و عمری طولانی داشته باشید.

 

 

 

مراقبت‌ از چشم برای کاربران کامپیوتر



مراقبت‌ از چشم برای کاربران کامپیوتربه نظر می‌رسد با فراگیر‌تر شدن استفاده از کامپیوتر در خانه و محل کار، تعداد افراد مبتلا به مشکلات بینایی ناشی از کار با کامپیوتر رو به افزایش باشد.
بنا به گفته متخصصان چشم، مهمترین علائم این اختلال عبارتند از خستگی چشم، خشکی چشم و‌ تاری دید.
دکتر ابراهیم جعفر‌زاده‌پور، عضو هیات علمی گروه اپتومتری ایران در مورد انواع مانیتورها و اثرات مخرب پرتوهای آنها و همچنین چگونگی به‌کار‌گیری یک عینک مناسب هنگام استفاده از این ابزار توضیح می‌دهد.

نوع مانیتورها تاثیری مثبت یا منفی بر سلامت دید دارد؟
به طور کلی دو نوع مانیتور در بازار وجود دارد؛ مانیتورهای CRT یا همان مانیتورهای قدیمی و مانیتورهای LCD. هر کدام از این مانیتورها از نظر سلامت چشم معایب و مزایای خود را دارند.
در مانیتورهای CRT از تفنگ‌های الکترونی برای نمایش تصویر استفاده می‌شود و همین امر باعث می‌شود نقاط نورانی به رنگ‌های مختلف بر صفحه مانیتور دیده شود. مهم‌ترین عیب این مانیتورها احتمال وجود پرتوهای X و ماوراء‌بنفش و پرتوهای نور مرئی است که با سرعت، نور زیاد را پرتاب می‌کنند. این پرتوها کاملا داخل چشم جذب می‌شوند.
از نظر فیزیک بهداشتی دو پدیده را برای مضر بودن این پرتوها باید در نظر گرفت: شدت این پرتوها و مدت زمان مواجهه با آنها. بنابر‌این مانیتورهای CRT باید استانداردهای مربوط به ایمنی پرتو را داشته باشند.

این طور که شما می‌گویید به هر حال وقتی در مواجهه طولانی با آنها قرار می‌گیریم، این پرتوها مضر هستند، پس رعایت تمام استانداردها چه نتیجه‌ای دارد؟
ببینید، این پرتوها برای چشم مشکلاتی ایجاد می‌کنند که مهم‌ترین آنها تاثیر پرتو الکترومغناطیسی و پدیده‌ای به نام �#1582;یرگی�است. وقتی شما کتابی که صفحات آن گلاسه است را می‌خوانید، برق آن چشم شما را اذیت می‌کند، یا حتی شما می‌توانید موقع نگاه کردن به تخته سفید (وایت‌بورد) این پدیده را حس کنید.
افرادی که مجبورند به مدت طولانی در مقابل این مانیتورها بنشینند، این دو مشکل را دارند. پس ما باید از عینک‌هایی استفاده کنیم که جاذب پرتوهای الکترو‌مغناطیسی باشند.

عدسی این عینک‌ها نسبت به عینک‌های شیشه‌ای چه فرقی دارد؟
در عدسی این عینک‌ها از پلیمرها استفاده شده است که علاوه بر جذب اشعه الکترو‌مغناطیسی منجر به این می‌شوند که طیف نور مفید هم وارد چشم شود. پس نباید از عینک با لنز شیشه‌ای در این موارد استفاده کرد.

در مورد مانیتورهای LCD چطور؟
این مانیتورها تشعشعات الکترو‌مغناطیسی ندارند ولی شدت نور آنها کمتر است و معمولا قدرت تمایز رنگی چشم را کاهش می‌دهند. رویت آنها هم به زاویه وابسته است. یعنی هرچه زاویه نسبت به این مانیتور افزایش پیدا کند، کیفیت تصویر کاهش پیدا می‌کند و برعکس.
برای همین ما مجبور می‌شویم قدرت تمرکز چشم خود را نسبت به صفحه مانیتور در مقایسه با مانیتورهای قبلی افزایش دهیم. در این حالت به سیستم حرکتی چشم ما فشار یا تنش زیادی وارد می‌شود.

و استفاده از این مانیتورها در کدام افراد مضر است؟
افرادی که دید دو‌چشمی ندارند، با این مانیتور دچار مشکل می‌شوند و باید تحت نظر اپتومتریست عینک مخصوصی برایشان تجویز شود.
این عینک با عینک بیمارانی که در مقابل مانیتورهای CRT قرار می‌گیرند، متفاوت است. بنابراین افرادی که در مقابل کامپیوتر کار می‌کنند باید کاملاً بینایی‌سنجی شوند.

 

/ 0 نظر / 21 بازدید