تغذیه /بهداشت /سلامت

با خود فکر می کردم که آیا بهتر نیست تجربیات خودم را در خصوص مواد غذائی بنویسم و در اختیار عزیزان قرار بدهم .این بود که قلم را از عرفان به غذا بر گرداندم .باشد که نقطه اثری در زندگی همنوعانم باشد

مصرف آب میوه های تهیه شده به روش صنعتی
نویسنده : ایوب تفرشی نژاد - ساعت ٦:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/٢۱

نوشیدن یک لیوان آب میوه خنک، عطشتان را فرونشانده باشد....

        
اما اگر بخواهیم فلسفه  نوشیدن؛ آب میوه را بدانیم باید به این موضوع فکر کنیم که اصلا محتوای این آب میوه ها چیست و نوشیدن آنها برای ما مفید است یا مضر؟

                           

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی  درباره ماهیت و کیفیت آب میوه ها میگویند
آب میوه هارا از نظر مواد تشکیل دهنده به چند گروه تقسیم می شوند؟

که شامل ۳ دسته عمده هستند.

  •  اول، آب میوه های کامل که گاهی با برچسب آب میوه طبیعی عرضه می شوند.
  •  دوم، نکتارها              

و سوم،سایر نوشیدنی هایی که به عنوان آب میوه عرضه می شوند ولی جزو هیچ یک از ۲ دسته قبلی نیستند.Fruit Juice Packaging by Naoto Fukasawa
 حال این سوال پیش خواهد آمد که این سه دسته چه تفاوتی با هم دارند؟
                                
 آب میوه هایی که به عنوان آب میوه طبیعی عرضه می شوند آنهایی هستند که غالبا بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از ترکیبات آنها آب میوه طبیعی است و درصد کمی از حجم آنها آب و شکر و سایر ترکیبات نگهدارنده احتمالی است که ممکن است در تهیه آب میوه استفاده شوند.

                                                                     

 نکتارها معمولا حاوی ۴۰ تا ۵۰ درصد آب میوه طبیعی هستند و مابقی حجم آنها آب و شکر و سایر طعم دهنده ها و افزودنی هایی است که در صنعت از آنها استفاده می کنند.

                         

سایر نوشیدنی هایی که در بازار موجودند و به عنوان آب میوه عرضه می شوند، حداکثر حاوی ۵ تا ۷ درصد آب میوه طبیعی بوده و مابقی حجم شان آب و شکر است. این نوشیدنی ها به عنوان یک شربت طعم دار محسوب می شوند و آب میوه واقعی تلقی نمی شوند.
▪  به غیر از افزودن موادی مثل آب، شکر و طعم دهنده ها ،نکته مهم و قابل ذکری که در مورد انواع آب میوه های صنعتی وجود دارد این است که این محصولات برای ماندگاری، رنگ دهی و ظاهر ایده آل و جذاب داشتن، پاستوریزه می شوند.از پاستوریزاسیون آب میوه ها غیر از به دست آمدن شکل ظاهری مطلوب، ۲ ویژگی مهم دیگر نیز مدنظر است.

  •  اول اینکه به وسیله پاستوریزاسیون، آب میوه تهیه شده سالم سازی می شود
  • و دوم اینکه پاستوریزاسیون سبب می شود آنزیمهایی که به صورت طبیعی در میوه و آبمیوه وجود دارد غیرفعال شود. در نتیجه این  آب میوه تا مدت طولانی به شکل  یکنواخت باقی می ماند.

 اگر آب میوه های صنعتی را با آب میوه های خانگی مقایسه کنیم، می بینیم که در آب میوه های خانگی، پس از مدتی در اثر فعالیت آنزیم های آن رسوب در انتهای ظرف تشکیل می شود. این عامل سبب می شود محصول نهایی بعد از مدتی از نظر جذابیت برای مصرف کننده و میزان پذیرش، شرایط چندان مناسبی نداشته باشد.

                  
 اگرچه پاستوریزاسیون باعث جذابیت شکل ظاهری آب میوه ها و سالم سازی آنها از نظر بهداشتی می شود ولی در مقابل، این فرآیند به دلیل قرار دادن محصول در معرض حرارت، مقداری از مواد مغذی آن از جمله ویتامین C را که یک ماده ناپایدار در برابر حرارت و نور است، از بین می برد. به این ترتیب می توان گفت آب میوه هایی که با روش پاستوریزاسیون مواجه می شوند، مقدار زیادی از ویتامین C خود را که در واقع یکی از اهداف اصلی مصرف آب میوه هستند، از دست می دهند.

                           Fruit juice,Drugs

 آب میوه هایی که به صورت باز در آب میوه فروشی ها ارایه می شود، مواردی مثل پاستوریزاسیون را در فرآیند تولید ندارند ولی در مورد آنها ۲ نکته بسیار حایز اهمیت است که باید آن را مورد توجه قرار داد.

 


یکی از این موارد،

  •  رعایت بهداشت
  • و دیگری استفاده از میوه های سالم و تازه است.

 اگر بهداشت مواد غذایی در تهیه این آب میوه ها رعایت نشود مسلما آلودگی های ثانویه ای که به خاطر پوست میوه، دستگاه های آب میوه گیری آلوده و متصدیان آب گیری بی توجه به اصول بهداشتی به وجود می آیند مستقیما وارد آب میوه خواهد شد و سلامت مصرف کننده را تهدید خواهد کرد.

 از سوی دیگر، اگر این آب میوه ها از میوه های مانده، کپک زده، فاسد یا میوه های درجه ۳ و از رده خارج تهیه شود، آلودگی های قارچی را نیز وارد دستگاه گوارش مصرف کننده می کند که می تواند عوارضی را در پی داشته باشد.
 (آلودگی های ثانوی آب میوه ها بیشتر آلودگی هایی هستند که موجب بروز انواع اسهال می شوند. اگر متصدی آب گیری میوه در رعایت بهداشت فردی کوتاهی کند، این عوامل و بیماری های عفونی گوارشی به سرعت در میان مصرف کنندگان گسترش پیدا خواهد کرد.)
ـ توصیه کلی متخصصان تغذیه درباره مصرف آب میوه ها ، مصرف میوه است (نه آب میوه) و به جز در افرادی که ناراحتی های گوارشی دارند، می توان گفت که در سایر موارد، مصرف خود میوه برای افراد سودمندتر از نوشیدن آب میوه خواهد بود.



comment نظرات ()