تغذیه /بهداشت /سلامت

با خود فکر می کردم که آیا بهتر نیست تجربیات خودم را در خصوص مواد غذائی بنویسم و در اختیار عزیزان قرار بدهم .این بود که قلم را از عرفان به غذا بر گرداندم .باشد که نقطه اثری در زندگی همنوعانم باشد

این غذاها را از رژیم غذایتان حذف نکنید!
نویسنده : ایوب تفرشی نژاد - ساعت ٤:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۸/۱٠

 

 می‌خواهید مقداری وزن کم کنید اما به هر غذایی که نگاه می‌کنید تصور می‌کنید که این غذا حتما چاقتان می‌کند و نباید آن را بخورید.
نه نان، نه سیب‌زمینی و نه کربوهیدرات‌های دیگر و شکلات، اما واقعا این‌طور نیست.

اعتصاب غذا نکنید:
برای رژیم گرفتن نباید اعتصاب کنید و هیچ غذایی را نخورید چرا که خیلی از غذاها به کنترل وزن کمک می‌کنند و مانع از چاقی شکمی می‌شوند.ناننان حاوی کربوهیدرات است که موادشیمیایی مغزی را تقویت کرده و مانع از پرخوری می‌شود. نان منبع غنی کربوهیدرات که مغز برای تولید سروتونین یعنی یک ماده مهم که احساس راحتی و رضایت را در ما ایجاد می‌کند لازم است.

بدن کربوهیدرات را هضم کرده و انسولین رها می‌کند که این کار کمک می‌کند تا تریپتوفان (یک آمینواسید مهم) به مغز داخل شود و این ماده به سروتونین تبدیل می‌شود. وقتی سطوح سروتونین در حد ایده‌آل باشد شما احساس آرامش و شادی داشته و کمتر احساس گرسنگی دارید. وقتی سطح این ماده کم است، شما احساس افسردگی و اضطراب کرده و این خود باعث بیش از اندازه خوردن می‌شود.ماکارونیماده‌ای که حاوی مایع زیاد است و به حس رضایتمندی طولانی‌تر در شما کمک می‌کند.

ماکارونی و برنج دارای 70 درصد آب هستند و خوردن غذاهای سرشار از مایعات شما را تا مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارند.سعی کنید، سر زمان مشخص و به طور منظم غذا بخورید. میان‌وعده‌ای که حاوی پروتئین و غلات باشد، کره بادام زمینی و کراکر تهیه شده از گندم را فراموش نکنید.

پنیر:
پنیر منبع غنی از کلسیم است و به سوختن کالری و چربی کمک می‌کند. حدود 100 کالری و 5 گرم چربی در هر 28 گرم پنیر وجود دارد. کلسیم موجود در پنیر توانایی بدن را در سوزاندن کالری و چربی افزایش می‌دهد.عدم دریافت این ماده معدنی ممکن است سبب رها شدن کلس‌ترول یعنی هورمونی ‌شود که سبب ذخیره چربی می‌شود.

محققان دانشگاه تنسس دریافتند که افرادی که روی رژیم کم‌کالری هستند که شامل 300 تا 400 میلی‌گرم کلسیم در روز است به میزان قابل‌توجهی بیشتر وزن کم می‌کنند. به گفته محققان خوردن غذاهای سرشار از کلسیم بیش از دریافت مکمل‌های کلسیم در کاهش وزن موثرتر است.

شکلات تیره:
مصرف گاه‌گاهی وعده کوچک از این شکلات بسیار مفید است.میوه‌هاتحقیقات زیادی نشان می‌دهد مصرف فراوان میوه با کاهش وزن ارتباط دارد. در یک بررسی مشخص شد زنانی که 3 سیب کوچک را در وعده غذایی خود می‌گنجانند در مدت 10 هفته 2 ، 9/0 وزن کم می‌کنند بدون اینکه رژیم بگیرند. اگر چه میوه‌ها حاوی قند فروکتوز طبیعی هستند اما قندخون را مانند سایر قندها بالا نمی‌برند.

همچنین میوه‌ها حاوی فیبر فراوان و کالری کم و مایع زیادی هستند که به طراوت و شادابی افراد کمک می‌کنند. سعی کنید روزانه 3 وعده میوه تازه مصرف کنید و از آبمیوه‌های شیرین و پرکالری پرهیز کنید.

طبق تحقیقات انجمن تغذیه انگلستان در مقایسه با غذاهای خشک مانند نان، کربوهیدرات ماکارونی و پاستاها سبب تقویت سروتونین برای کمک به کاهش پرخوری می‌شوند. مقدار مناسب ماکارونی و پاستا، 2/1 فنجان پخته‌شده یا حدود یک اسکوپ بستنی است.

می‌توانید انواع حبوبات و جوجه‌سرخ‌شده و مقدار زیادی سبزی همراه آن مصرف کنید.

سیب‌زمینی:
نشاسته موجود در سیب‌زمینی چربی‌سوز است. این نوع سبزی ممکن است یکی از غذاهای فراموش‌شده و درک‌نشده ما باشد چرا که همیشه توصیه می‌شود سیب‌زمینی سرخ‌شده و چیپس ممنوع! البته درست است اما وقتی سیب‌زمینی پخته یا بخارپز شود شروع به جذب آب کرده و متورم می‌شود. هنگام کباب شدن هم بخشی از نشاسته آن به شکل مقاوم به هضم درآمده و برخلاف سایر فیبرها، نشاسته مقاوم در روده بزرگ مدت طولانی باقی مانده و تولید اسیدچربی می‌کند که توانایی بدن را برای سوزاندن کربوهیدرات مسدود می‌کند. و بیشتر چربی‌ها سوزانده می‌شود.کره

بادام‌زمینی:
این ماده غذایی سرشار از چربی‌های سالمی است که به صاف شدن شکم کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع (که در کره بادام‌زمینی و خشکبار فراوان است) از تجمع چربی در قسمت میانی شکم جلوگیری می‌کند و به سوختن بیشتر کالری کمک می‌کند. زنانی که روزانه یک وعده خشکبار یا کره بادام‌زمینی 2 یا چند بار در هفته مصرف می‌کنند، وزن بیشتری کم می‌کنند. خوردن یک میان‌وعده شامل کره بادام زمینی کمک می‌کند تا شما به مدت 5/2 ساعت احساس سیری کنید
 


comment نظرات ()