تغذیه /بهداشت /سلامت

با خود فکر می کردم که آیا بهتر نیست تجربیات خودم را در خصوص مواد غذائی بنویسم و در اختیار عزیزان قرار بدهم .این بود که قلم را از عرفان به غذا بر گرداندم .باشد که نقطه اثری در زندگی همنوعانم باشد

تغذیه و سلامت
نویسنده : ایوب تفرشی نژاد - ساعت ۱۱:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٧/۱٧

14 میان وعده غذایی که چاق نمیکنند!

http://www.akairan.com/images/foto-gif%20new/aka71.gif

 

میان وعده های غذایی نقش تعیین کننده ای در روند چاقی و یا لاغری شما دارند و باید با دفت آنها را انتخاب کنید .به توصیه های ما توجه نمایید:

میان وعده های غذایی نقش تعیین کننده ای در روند چاقی و یا لاغری شما دارند و باید با دفت آنها را انتخاب کنید .به توصیه های ما توجه نمایید:


1. از یک هندوانه یا انگور یخی به جای بستنی لذت ببرید.

2. فالوده میوه ای خود را مخلوطی از ماست بدون چربی و شیر کم چربی و میوه های تازه به جای بستنی درست کنید.

3. 1 فنجان انگور، خربزه یا توت به جای انواع ژله انتخاب کنید.

4. چیبس یا چوب شور خود را به مقدار کم به اندازه یک فنجان مصرف کنید.

5. به جای انواع چیبس از انواع سبزی های تازه استفاده کنید.

6. سعی کنید از چیبسهای تنوری به جای نوع معمول آن استفاده کنید.

7. از میوه های کنسرو شده یا در آب یا آب میوه های معمولی آن، به جای شربت آن لذت ببرید.

8. به اندازه یک توپ تنیس سیب یا هلو یا پرتقال و ... به جای اندازه بزرگ آن مصرف کنید.

9. خوراکتان را سعی کنید به اندازه یک فنجان و همراه با سبزیهای تازه میل کنید.

10. میوه، ماست بدون چربی و سبزیجات را حتماً میل کنید.

11. سعی کنید 2/1 فنجان میوه تازه به جای میوه خشک استفاده کنید.

12. بجای بستنی از میوه های یخ زده مثل موز یخ زده استفاده کنید.

13. کمتر از یک مشت آجیل مصرف کنید.
14. میل خود به شکلات را با یک مربع کوچک از شکلات خالص یا ترافل ارضا کنید به جای خوردن یک تکه کامل شکلات شیرین.

 

http://stb.msn.com/i/BB/58FE2B48BE7EC6A6826BCB5B580.jpg

چگونه پوستمان را جوان نگه داریم؟

 

 

پوست هم مانند دیگر قسمت‌های بدن ما با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود...

 

وقتی به سنین پیری می‌رسیم، تغییرات عمده‌ای در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود و چون قدرت دفاعی ما در مقابل عوامل بیماری‌زا کاهش می‌یابد، عوامل ناخواسته‌ای (مانند اتوآنتی‌بادی‌ها) افزایش پیدا می‌کنند و در همه ارگان‌های بدن از جمله کلیه، ریه و پوست تجمع کرده و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. به این موضوع، باید شیوه غلط زندگی (چه از نظر تغذیه‌ و چه از نظر دیگر مسایل موجود در سبک زندگی؛ مانند سیگارکشیدن و غیره) را نیز افزود. بیشتر ما از جایی آموزش ندیده‌ایم که برحسب سن خود چه بخوریم، چه ورزشی بکنیم و چه استراحتی داشته باشیم تا از این «هرچه پیش آید خوش آید» رها شویم. به این ناآگاهی، مواردی از قبیل استرس – که دشمن اصلی سلامت است – و آلوده‌کننده‌های معمولی مانند گازهای غیراستاندارد در شهرها و آلوده‌کننده‌های دیگری مانند ارتعاشات عجیب و غریب و طول موج‌های گوناگون که بسیار روی پوست موثرند و حتی در تحقیقات ثابت شده که موجب سرطان پوست می‌شوند را نیز بیفزایید. حالا «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!»

 پس چطور انتظار دارید وقتی پا به سن گذاشته‌اید و به‌طور قطع در روند طبیعی تکاملی ساختار کلاژن پوست در جوان 20 ساله با شما تفاوتی است و پوست‌تان قدرت ارتجاعی خود را کم‌کم از دست می‌دهد به زیبایی و شادابی پوستتان بنگرید؟! همان‌طور که گفتم از نظر فیزیولوژیک، در روند پیری، وقوع بعضی از فرآیندها تحت اختیار شما نیست ولی می‌توانید در مواردی که رعایت آن دست شماست، بکوشید. این نکته را نیز از یاد نبرید که شما می‌توانید از همین حالا به فکر داشتن پوست زیبا در پیری باشید و روند آسیب پوست‌تان آن را به تاخیر بیندازید. توجه به نکات زیر ضروری است:
 

• مواد مغذی لازم برای پوست، شامل میوه‌ها و سبزی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که این مواد برای همه ارگان‌ها مفید است.
 

• اندازه مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها مهم است چون مصرف بیش از اندازه‌اش مضر است. مصرف به‌اندازه و منظم ویتامین‌های E و B و C را نباید فراموش کنید.
 

• در معرض آفتاب قرارگرفتن یعنی کمک به پیرشدن پوست! پس استفاده از استخرهای روباز و حمام آفتاب گرفتن را، به‌خصوص در این آلودگی هوا که اشعه مادون قرمز بیشتری دارد تا ماورای بنفش، فراموش کنید.
 

• امواج اولتراسوند که بدون آنکه شنیده شوند در فضا هستند و گیرنده‌های مجاز و غیرمجازی که در شهرهای بزرگ برای مصارف گوناگون هستند و همین موبایلی که ساعت‌ها استفاده می‌کنید، مضر هستند و روی پوست شما تاثیر می‌گذارند.
 

• استرس نه تنها روی پوست شما موثر است بلکه برای مستعدکردن شما به دیگر بیماری‌ها نیز نقش مهمی دارد.

 

 

رودخانه ای در اعماق دریا

 رودخانه‌ای در اعماق دریا

 

در اعماق دریای سیاه، رودخانه بزرگ، ‌عمیق و پرسرعتی پیدا شده که توضیح دهنده امکان حیات در قسمت‌های بسیار عمیق دریاست،‌ چرا که از رسوبات نزدیک به خشکی، به این مناطق مواد غذایی می‌رساند
 

 رودخانه‌هایی که ما می‌شناسیم اغلب روی سطح زمین جاری هستند و در بیشتر موارد هم به دریا یا اقیانوس‌ها ختم می‌شوند. اما ظاهرا رودخانه‌های زمین خویشاوندهای دیگری هم در اعماق اقیانوس‌ها دارند که از بسیاری جهات کاملا با آن‌ها برابری می‌کنند.

بر اساس گزارش تلگراف‌ دانشمندان به تازگی در اعماق دریای سیاه رودخانه‌ای را پیدا کرده‌اند که در یک کانال عمیق در طول بستر دریا جریان دارد. این رود که شدت جریانش 350 بار بیشتر از رود تیمز است، درست مانند همنوعانش روی زمین، در مسیر خود، بستر خود را می‌شوید و حفر می‌کند. در بعضی قسمت‌ها، عمق آن به 35 متر هم می‌رسد. این رود زیردریایی حتی آبشار هم دارد.

دانشمندان دانشگاه لیدز، با ارسال روبات‌های زیردریایی، موفق شدند اولین رود زیردریایی که تا به حال کشف شده را به طور دقیق بررسی نمایند. به گفته آن‌ها، وجود چنین رودهایی امکان وجود حیات در قسمت‌های عمیق دریا را توضیح می‌دهد. این رودها با شستن رسوبات نزدیک به ساحل و غنی از مواد غذایی، مواد لازم را به عمق اقیانوس می‌برند و بدین ترتیب موجودات این مناطق را تغذیه می‌کنند.

به گفته دکتر پارسونز از دانشکده زمین و محیط،‌ چون آب رود شورتر است و مقادیر زیادی رسوب در خود دارد، چگال‌تر است و در عمق می‌ماند. این رود برای اعماق اقیانوس،‌ مثل رگ خونی است که غذا و در نتیجه حیات این مناطق را که در واقع معادل بیابان‌های زیر اقیانوس محسوب می‌شوند، تامین می‌کند.

 

خرما، دشمن پوسیدگی دندان

نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نشان داد:

مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی، به دلیل اثرات بازدارنده در رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان، در پیشگیری از بروز این عارضه موثر است.

این تحقیق با هدف تعیین تاثیر عصاره خرما بر رشد باکتری استرپتوکوک میوتانس که عامل اصلی پوسیدگی دندان می باشد، توسط دکتر اشرف سیدی، متخصص پروتزهای دندانی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جمعی از همکارانش انجام شده است.

پوسیدگی دندان شایع‌ترین عفونت باکتریایی در انسان است که اصلی‌ترین عامل شروع‌کننده آن، استرپتوکوک میوتانس می‌باشد.

نتایج تحقیقات قبلی نشان می داد که بعضی از مواد غذایی می‌توانند با جلوگیری از رشد استرپتوکوک میوتانس، مانع از ایجاد پوسیدگی دندان شوند.

در این مطالعه اثر خرما بر رشد استرپتوکوک میوتانس در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

برای انجام این پژوهش پس از کشت استرپتوکوک میوتانس، محیط‌های کشت حاوی خرما با استفاده از میوه، شیره و عصاره خرما با غلظت‌های مختلف تهیه گردید و میکروب استرپتوکوک میوتانس در این محیط‌ها کشت داده شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که پس از 24 ساعت، استرپتوکوک میوتانس در محیط‌های با غلظت کم خرما رشد اندکی داشت، ولی با افزایش غلظت خرما میکروارگانیسم‌ها قادر به رشد در محیط کشت نبودند.

نتایج نشان می‌دهد با توجه به نقش باز دارندگی خرما از رشد استرپتوکوک میوتانس می‌توان خرما را به عنوان یک ماده غذایی پیشگیری کننده از ایجاد پوسیدگی معرفی کرد.

 

عامل گرفتن نمره بد در مدرسه کشف شد

http://islamupload.ir/images/56ftk0mi5nj0eh5bzs74.jpg

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات گسترده ای بر روی نوجوانان دریافتند که گرفتن نمره های بد در مدرسه به دلیل یک نقص ژنتیکی در DNA است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در شرایطی که تنها چند هفته تا به صدا درآمدن زنگ مدارس باقی مانده است تیم تحقیقاتی "کوین بیور" از دانشگاه ایالتی فلوریدا کشف کرد که برخی جهشهای ژنتیکی بر روی ژنهای مسئول رمزگذاری دوپامین با گرفتن نمره در مدرسه ارتباط دارند.

این محققان با مقایسه وضیعت تحصیلی و اطلاعات مربوط به DNA دو هزار و 500 نوجوان محصل در دبیرستان و راهنمایی این ارتباط میان ژنها و نمره امتحانات را کشف کردند.

این ژنها مسئول عملکرد انتقال دهنده عصبی دوپامین (پیام رسان شیمیایی مغز) هستند. دوپامین مسئول حس شادی و خشنودی ناشی از بسیاری از رفتارهای ما است.

این تحقیقات نشان داد که ارتباط میان ژنها و نمرات امتحان بسیار حائز اهمیت است به طوری که در برخی موارد دانش آموز از راهیابی به دانشگاه باز می ماند.

به گفته این دانشمندان، نقص ژنتیکی DRD4 (ژن گیرنده D4 دوپامین) برای دانش آموز دارای این نقص مشکلات جدی در دروس ریاضی و انگلیسی و ژن DRD2 مشکلاتی برای دروس زبان دوم، تاریخ و علوم به وجود می آورد.

براساس گزارش ساینس دیلی، ژنهای رمزگذاری دوپامین نقش مهمی بر روی جنبه های مختلف شخصیتی مرتبط با ضد اجتماع گرایی، بیش فعالی و کاهش توجه می گذارند.

فرضیات این دانشمندان نشان می دهد که هرچند این ژنها بر روی گرفتن نمره نقش دارند اما به تنهایی برای درس خواندن کافی نیستند به طوری که محیط، سرویسهای آموزشی و تحصیلی موثر می توانند این نقص ژنتیکی را تاحد چشمگیری بی اثر کنند


comment نظرات ()