تغذیه /بهداشت /سلامت

با خود فکر می کردم که آیا بهتر نیست تجربیات خودم را در خصوص مواد غذائی بنویسم و در اختیار عزیزان قرار بدهم .این بود که قلم را از عرفان به غذا بر گرداندم .باشد که نقطه اثری در زندگی همنوعانم باشد

چای سبز و فواید آن
نویسنده : ایوب تفرشی نژاد - ساعت ٥:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/۱۱

 

 

 

فواید چای سبز

چای سبز بنوشید برای ...

مردم چین از دیرباز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی دارویی مصرف کرده و می کنند و به دلیل اهمیت ویژه این گیاه، اصول خاصی نیز برای تهیه آن دارند. به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته است. دلیل اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است.
هرچند در مواردی توصیه و پیشنهاد مردم به یکدیگر عامل اصلی مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنی ها است، اما در مورد چای سبز علاوه بر توصیه دهان به دهان، پژوهشگران نیز خواص دارویی آن را تایید کرده اند.
نوشیدن روزانه 3 تا 4 فنجان چای سبز، مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود. پژوهشگران 25 مورد را به عنوان دلایل اصلی مصرف چای سبز می دانند که با آن آشنا می شویم.

سرطان
نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند، چرا که میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن 100 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و 25 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند). به این ترتیب با نوشیدن چای سبز و دریافت آنتی اکسیدان، بدن در مقابل ابتلا به سرطان مصون می شود.

قلب
با مصرف چای سبز کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به این ترتیب می توان با نوشیدن چای سبز میزان کلسترول خون، یکی از شاخص های مهم ابتلا به بیماری های قلبی، را کاهش داد. پژوهشگران معتقدند حتی پس از سکته قلبی نیز نوشیدن چای سبز باعث ترمیم سلول های آسیب دیده رگ ها و قلب شده و روند ترمیم سلول ها را تسریع می کند. نوشیدن روزانه حداقل 3 فنجان چای سبز به بیماران قلبی توصیه می شود.

جوانی
چای سبز را به عنوان داروی ضدپیری (Anti - Aging) می شناسند. دلیل اصلی آن وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان به ویژه آنتی اکسیدان های موثر در حفظ شادابی و جوانی موجود در چای سبز است. آنتی اکسیدان ها یکی از شاخص ترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلول های بدن، با به تعویق انداختن شروع روند پیری سلول ها هستند.

وزن
با نوشیدن چای سبز، متابولیسم (سوخت و ساز) چربی های بدن تسریع می شود و به این ترتیب چربی اضافی در بدن ذخیره نمی شود. پژوهش ها نشان می دهد نوشیدن روزانه سه فنجان چای سبز می تواند تا 70 کالری انرژی، ناشی از سوخت چربی ها ایجاد کند.

پوست
آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، سلول های پوست را در مقابل آسیب ها به ویژه رادیکال های آزاد، یکی از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست، محافظت می کند. به این ترتیب چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می شود.

 

 

 

 

نکات استفاده از ضد آفتاب

نکاتی در رابطه با مصرف ضدآفتاب ها

 

1-استفاده از ضدآفتاب در زمستان نیز مانند تابستان حائز اهمیت است،
چرا که اشعه فرابنفش نور خورشید هر چند در تابستان با شدت بیشتری به زمین می رسد اما همچنان در فصل زمستان و در هوای ابری نیز وجود دارد و حتی در برخی موقعیت ها مثل کوهستانها در زمان بارش برف می تواند موجب سوختگی پوست ورزشکاران اسکی باز نیز شود. پس بنابراین هرگز استفاده از ضدآفتاب را در فصل زمستان فراموش نفرمائید.

2-با توجه به کاهش شدت اشعه فرابنفش در فصل زمستان افراد می توانند از SPFهای پایین تر در این فصل استفاده نمایند یعنی اگر مثلاً برای ایرانیان در این فصل تابستان SPF معادل 50 را مناسب در نظر بگیریم، در زمستان، به جز افرادی که به کوهستان جهت اسکی می روند، مصرف ضد آفتاب باSPF 20-30 کافی به نظر می رسد. البته برای افرادی که پوست حساس به نور آفتاب دارند یا مبتلا به بیماریهایی هستند که ممکن است با نور آفتاب تشدید یا شعله ور شود و نیز در افراد مبتلا به لک صورت مثل ماسک حاملگی توصیه می کنیم در مصرف ضدآفتاب توجهی به فصل نداشته باشند و از ضدآفتابی که پزشک متخصص پوستشان توصیه کرده است استفاده نمایند. هرگز فراموش نکنید که در مصرف ضدآفتاب آنچه بسیار مهمتر از عیار حفاظتی SPF آن است، زمان و تواتر مصرف و نیز میزان مصرف ضدآفتاب است. بدین معنی که باید 20 دقیقه قبل از خروج از منزل ضدآفتاب را استفاده کنید. برای پوشاندن صورت باید یک بند انگشت از ضدآفتاب استفاده کرده و در غیر این صورت عیار حفاظتی اش کاهش خواهد یافت و بالاخره اینکه باید هر 3-2 ساعت مصرف آنرا تجدید کرد.

3)اشعه فرابنفش نوع B با طول موج 320-290 نانومتر، از نظر بیولوژیک فعال ترین طول موج اشعه فرابنفش است که به زمین می رسد. جالب است بدانید، این اشعه که عامل اصلی آفتاب سوختگی ها و سرطانهای پوست است تنها 5 درصد کل اشعه فرابنفش رسیده به زمین و فقط 0/5 درصد کل اشعه رسیده به زمین را تشکیل می دهد (اشعه های فرابنفش و غیر فرابنفش).
البته میزان دقیق اشعه فرابنفش B رسیده به سطح زمین بستگی به عوامل مختلف شامل زمان روز (صبح، ظهر و یا عصر)، فصل، وضعیت ابری بودن و وجود عوامل مختلف دیگر مثل آلودگی هوا دارد. به هر حال آنچه واضح است میزان اشعه رسیده به زمین در ظهر مرداد ماه در تابستان از ظهر یهمن ماه در زمستان بطور قابل توجهی بیشتر است.
تقریباً 95% اشعه فرابنفش رسیده به سطح زمین، اشعه فرابنفش A با طول موج 400-320 نانومتر می باشد. بنابراین پرواضح است، ضدآفتابهایی ایده آل هستند که جلوی اشعه فرابنفش نوع A را بگیرند چرا که همانطور که گفته شد تا امروز ثابت شده است که اشعه فرابنفش A نه تنها در ایجاد سرطانهای پوست به نوع B کمک می رساند بلکه عامل اصلی پیری پوست ناشی از آفتاب نیز می باشد.

4)انتخاب نوع ضدآفتاب در فصل زمستان و تابستان تفاوت چندانی با هم ندارند ولی به چند نکته باید توجه کرد:
در تابستان چون تعریق بیشتر از زمستان است مصرف ضدآفتاب ها باید مکررتر باشد یعنی هر 2 ساعت باید مصرف ضدآفتاب تجدید شود و اگر تعریق فرد شدید است یا صورت را به هر دلیل می شوید نیز باید مجدداً ضدآفتاب مصرف شود اما در زمستان چون هوا خشک تر است و تعریق به میزان کمتری انجام می شود و شستشوی پوست نیز در محیط بیرون بدلیل سرمای هوا و کمتر بودن تعریق کمتر انجام می شود می توان با تواتر کمتری ضدآفتاب ها را استفاده کرد یعنی هر 3 ساعت تمدید آن کافی به نظر می رسد (از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر)البته همانطور که گفته شد اسکی بازان باید بسیار محتاط باشند یعنی اولاً از ضدآفتابهای با SPF بالا (50 به بالا) استفاده کنند و ثانیاً هر 2-1 ساعت مصرف ضدآفتاب را تکرار نمایند. چرا که برف و یخ 85% UVB را منعکس کرده و خطر آفتاب سوختگی در این شرایط بسیار بالاست.

افراد مبتلا به پوست خشک بهتر است در زمستان از ضدآفتاب هایی استفاده کنند که حاوی مرطوب کننده هم هستند و مصرف ضدآفتاب های فاقد چربی برای این افراد مناسب نیست. افراد باید از شستشوی بیش از حد پرهیز کنند. البته بیماران مبتلا به جوش صورت (آکنه)، باید در این فصل همچنان از ضدآفتاب های فاقد چربی استفاده کنند و در صورت احساس خشکی صورت به هر دلیل از جمله در اثر مصرف داروهای ضدآکنه بر روی پوست می توانند از مرطوب کننده های فاقد چربی سود ببرند.

افراد ی که می خواهند از کرم های مرطوب کننده استفاده کنند اغلب این سؤال برایشان پیش می آید که ابتدا ضد آفتاب استفاده کنند یا کرم مرطوب کننده؟ در پاسخ باید گفت که اگر فردی از ضدآفتاب های فیزیکال استفاده می کند می تواند ابتدا مرطوب کننده اش را بزند و سپس از ضدآفتاب استفاده نماید. اما اگر فرد از ضدآفتاب شیمیایی استفاده می نماید ابتدا باید روی پوست تمیز و غیرچرب، استفاده کند و حداقل 20 دقیقه کرم دیگری استفاده نکند تا فعل و انفعالات مواد شیمایی ضدآفتاب روی پوست صورت پذیرد و بعد می توان از کرم مرطوب کننده ی خود درصورت نیاز استفاده کند.

باید گفت که آلرژی به ضدآفتاب ها بسیار نادر و کمتر از یک درصد (1%) موارد است و این مسئله ربطی به تابستان و زمستان ندارد. اما به هر حال در زمستان افرادی که پوست خشک دارند، معمولاً دچار عود التهابات پوستی و اگزماها می شوند و لذا پوستشان تحریک پذیرتر می گردد و ممکن است نه تنها با ضدآفتاب بلکه با مصرف بسیاری از کرم ها مثل کرم های معمول مرطوب کننده شان نیز دچار سوزش و تشدید التهاب شوند و لذا در این موارد با مراجعه به متخصص پوست ابتدا باید التهابات پوستی تحت درمان قرار گرفته و سپس با آرامش یافتن پوست می تواند از کرم های ضدآفتاب استفاده کنند. البته توصیه ما به این افراد این است که از ضدآفتاب های فیزیکی که حاوی زینک اکساید یا دی اکسید تیتانیوم هستند استفاده کنند، چرا که تاکنون نسبت به آنها آلرژی و حساسیت گزارش نشده است. اسکی بازان باید توجه کنند که برای پیشگیری از آفتاب سوختگی؛ اولاً نیم ساعت قبل از شروع اسکی ضد آفتاب خود را مصرف کرده باشند، ثانیاً به میزان کافی از ضدآفتاب استفاده کنند، ثالثاً نه تنها به صورت بلکه به گوشها و پشت دستهایشان (در زمانهایی که کلاه به سر و دستکش به دست ندارند)نیز ضدآفتاب را استعمال نمایند و یادشان باشد که هر 2-1 ساعت ضدآفتاب خود را به میزان کافی تجدید نمایند.

به یک نکته در مورد استعمال میزان کافی ضدآفتاب دقت کنید:
گفته شد که میزان کافی استعمال ضدآفتاب روی پوست به گونه ای است که در هر سانتی متر مربع باید 2 میلی گرم ضدآفتاب استعمال شود و برای پوشاندن کل سطح بدن 30 میلی لیتر ضدآفتاب لازم است. مطالعات نشان داده است که میزان حقیقی ضدآفتاب نه 2mg/cm2 بلکه0.8-0.5 mg/cm2 است و لذا SPF واقعی ضدآفتاب مصرف شده بسیار کمتر خواهد شد. بدین ترتیب که بایک منحنی خطی سروکار نداریم که اگر فردی ضدآفتاب با SPF معادل 30 (در صورت مصرف 2mg/cm2) را به مقدار کمتر از مقدار لازم مصرف کند، به گونه ای که میزان آن در سانتی متر مربع بشود 0,5mg متأسفانه SPF حاصله ربع عدد 30 نخواهد شد، بلکه در این جا عیار حفاظتی ضدآفتاب به عدد 3 می رسد یعنی گویی که فرد به جای ضدآفتاب SPF=30 از ضدآفتاب با عیار SPF=3 استفاده کرده است. باید با توجه به اینکه می بینیم بسیاری از افراد یک تیوپ ضدآفتاب را در کل فصل تابستان یا زمستان استفاده کرده و هنوز هم مقداری از آن را به فصل بعد می رسانند!عیار حفاظتی به عدد صفر نزدیک خواهد بود!!

 

 

نکاتی در خصوصو انتخاب عینک

قبل از تهیه عینک ،به این نکات توجه فرمائید

وقتی می‌خواهید قاب عینک بخرید، به دو نکته خیلی ساده توجه داشته باشید: قاب آنچنانی و پر زرق و برق توجه دیگران را به یکی از اعضای صورت جلب می‌کند و در مقابل، قاب ساده و معمولی باعث می‌شود تاکید و توجه از روی یکی از اعضای صورت برداشته شود.

عینک برای بانوان:
1) قاب‌‌هایی که لبه بالایی دارند و فاقد لبه تحتانی هستند باعث می‌شوند ابروها و پیشانی بیشتر جلوه کند.

2) قاب‌های بزرگ به صورت‌های پهن و چهارگوش بیشتر می‌آید. اگر اجزای صورت‌تان خیلی کوچک و ظریف است بهتر است از این نوع قاب استفاده نکنید چرا که اجزای صورت‌تان تحت‌الشعاع بزرگی قاب قرار می‌گیرد و به اصطلاح محو می‌شود.

3) آن دسته از قاب‌های نیمه که فقط لبه تحتانی دارند بیشتر به درد مطالعه می‌خورند. با استفاده از این نوع قاب‌، نگاه از بالای عینک نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.

4) برخی از قاب‌های مد روز می‌توانند جذابیت چهره را چند برابر کنند. هنگام انتخاب رنگ این نوع قاب، به رنگ مو و چهره خود توجه داشته باشید. قاب‌هایی که به اصطلاح بیشتر توی چشم هستند با موهای کوتاه تناسب بیشتری دارند و جذابیت چنین چهره‌هایی را بیشتر می‌کنند.

5) قاب‌های مستطیلی باعث می‌شود چهره‌تان گردتر به نظر بیاید.
پس اگر صورتی کشیده و باریک دارید بهتر است از چنین قاب‌هایی استفاده کنید. اما قاب‌هایی که به تازگی مد شده و به کل فاقد لبه هستند (به اصطلاح عینک‌های بدون قاب) چندان جلب توجه نمی‌کند.
این قاب جان می‌دهد برای آدم‌هایی که اصلا دوست ندارند جلب توجه کنند و به اصطلاح توی چشم باشند. مخصوصا اگر از آن دسته از آدم‌هایی هستید که نمی‌خواهید کسی به عینکی بودن‌تان توجه نشان دهد، از این نوع قاب استفاده کنید.

6) عینک‌های آفتابی خیلی بزرگ اجزای صورت را به طور کامل محو می‌کنند و به جز در موارد خاصی که می‌خواهید چیزی را در صورت خود بپوشانید، توصیه نمی‌شود. عینک‌های آفتابی گرد جلوه‌ای زیبا و در عین حال قدیمی و سنتی دارند. هنگام انتخاب چنین عینکی سعی کنید قابی را که انتخاب می‌کنید دقیقا متناسب با بزرگی و کوچکی اجزای صورت‌تان باشد، نه بزرگتر و نه کوچکتر. عینک‌های آفتابی بدون لبه (بدون قاب) باید حتما با ابرویتان هماهنگ باشد. یعنی حاشیه فوقانی شیشه باید متناسب با شیب و شکل ابرو باشد. این عینک‌ها رازآلودگی چهره را بیشتر می‌کنند.

عینک برای آقایان:


1) قاب‌هایی که لبه فوقانی‌‌شان یکپارچه و پیوسته است، و به اصطلاح میل‌-‌ابرو (brow bar) دارد، باعث می‌شود طاسی سر مردان کمتر به چشم بیاید.

2) کسانی که بینی‌ بزرگ دارند بهتر است از قاب‌های high temple استفاده کنند تا برجستگی بینی‌شان کمتر به چشم بیاید.
در این نوع قاب، دسته عینک به بالاترین قسمت لبه متصل می‌شود. با استفاده از چنین قابی، نگاه طرف مقابل به سمت بالا و به دور از بینی کشیده می‌شود.

3) قاب‌های بزرگ و چهارگوش به صورت‌های ریش دار بیشتر می‌آید.

4) رنگ قاب باید با ترکیب رنگی چهره، مو، ریش و سبیل هماهنگی داشته باشد.

5) اگر ابرو و پیشانی زیبایی دارید، بهتر است از قاب‌هایی استفاده کنید که فقط لبه فوقانی دارند. اما اگر ابروهای خیلی شلوغ و پرپشتی دارید، بهتر است از قاب‌های بی‌لبه (عینک‌های بی‌قاب) استفاده کنید تا ابروهایتان کمتر به چشم بیاید.

6) به خاطر داشته باشید که قاب‌های ظریف فلزی که رنگی خنثی دارند، درست مانند عینک‌های بی‌قاب، اصلا جلب توجه نمی‌کنند و به اصطلاح روی صورت دیده نمی‌شوند

 


comment نظرات ()