تغذیه /بهداشت /سلامت

با خود فکر می کردم که آیا بهتر نیست تجربیات خودم را در خصوص مواد غذائی بنویسم و در اختیار عزیزان قرار بدهم .این بود که قلم را از عرفان به غذا بر گرداندم .باشد که نقطه اثری در زندگی همنوعانم باشد

تناسب اندام و حفظ آن در تابستان/ارتباط رنگ ها با حالات روحی افراد
نویسنده : ایوب تفرشی نژاد - ساعت ۱۱:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۳٠

 

http://www.salamatiran.com/Images/News/Smal_Pic/17-10-1386/18.jpg


در تابستان، مردم بیشتر بیرون می روند و تمایل به سفر کردن دارند. لذا ممکن است در این ایام به علت استراحت بیشتر، دچار افزایش وزن شوند.

تابستان فرصت خوبی است که خانواده ها دور هم باشند و با هم به گردش بروند و خوش بگذرانند. در تابستان، مردم بیشتر بیرون می روند و تمایل به سفر کردن دارند. لذا ممکن است در این ایام به علت استراحت بیشتر، دچار افزایش وزن شوند.

ولی باید متذکر شد گرسنگی، روش مناسبی برای حفظ تناسب اندام نیست، بلکه باید غذاهایی را انتخاب کنید که سالم باشند و مقدار کمی کالری وارد بدنتان کنند. بهترین ویژگی برای یک غذا، ساده و سالم بودن آن است و از همه مهم تر آن که برای نگهداری غذاها، باید آن ها را دور از گرمای آشپزخانه بگذارید.

برای تناسب اندام، راهکارهای زیر را پیشنهاد می کنیم:
1- برای آنکه کالری دریافتی خود را کاهش دهید، یکی از بهترین غذاها، میوه ها و سبزیجات تازه می باشند. آن ها مقدار کمی کالری دارند و محتوی مقدار زیادی ویتامین، املاح، آنتی اکسیدان و فیبر می باشند.

2- در گرمای تابستان، چیزی بهتر از هندوانه نیست، زیرا همان طور که می دانید، بیشتر هندوانه از آب تشکیل شده، پس هم تشنگی را برطرف می کند و هم مقدار کمی قند وارد خون می کند.

3- شما می توانید یک بشقاب سبزیجات را مصرف کنید. این بشقاب می تواند سبزیجات بخارپز به همراه ماکارونی یا تن ماهی(بدون روغن) باشد.

4- برای جلوگیری از کم آبی بدن، آب بنوشید، حتی اگر تشنه نبودید. روزانه 8 - 6 لیوان آب بنوشید.

5- آب یخ مصرف نکنید، زیرا باعث تنگ شدن و انقباض رگ های خونی می گردد و تشنگی را تشدید می کنند.

6- از نوشیدن نوشابه های گازدار و شیرین جدا خودداری کنید، به چند دلیل:
الف) تمام این نوشیدنی ها دارای رنگ مصنوعی و قند اضافی می باشند. لذا باعث افزایش وزن می شوند.
ب) خاصیت اسیدی دارند و مانند داروهای ادرارآور(دیورتیک) عمل می کنند، پس آب بدن را کم می کنند.
ج) استفاده زیاد از این نوشیدنی های شیرین باعث می شود که مقدار فسفر در خون زیاد شده، کلسیم از استخوان جدا شود و وارد خون شود. این کلسیم جدا شده از استخوان باعث خرابی دندان ها، سنگ کلیه و ورم مفاصل و تخریب استخوان ها می شود.

8- از انجام فعالیت های بدنی فوق العاده شدید، بپرهیزید.

9- غذاهای مغذی و بدون چربی را در حجم کم مصرف کنید.

10- میوه ها را به صورت تازه مصرف کنید.

11- از غذاهای شیرین خودداری کنید.

12- از خوردن غذاهای تند و شور دوری کنید.

13- هنگامی که هوا گرم می شود، غالبا اشتها نیز کم می گردد، بنابراین لازم است که مقدار کمی غذا برای خودتان بکشید؛ به طور مثال به جای یک کاسه بزرگ سوپ، یک کاسه کوچک سوپ میل کنید و یا به جای خوردن یک ساندویچ کامل، نصف ساندویچ را مصرف کنید.

مراقب مسمومیت های غذایی نیز باشید
بسیاری از غذاها به علت گرما ، فاسد می شوند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم که غذاهای سالم و شسته شده را میل کنید. به موارد زیر توجه کنید:

1- بهتر است تا جایی که می توانید از مصرف غذاهای سرخ شده و چرب خودداری کنید.
2- گوشت، مرغ و دیگر مواد غذایی را که لازم ندارید، در یخچال یا محل سردی قرار دهید.
3- سبزیجات را قبل از خوردن، کاملا با آب سالم بشویید.
4- سبزیجات و میوه جات را بیشتر از چند روز در یخچال نگهداری نکنید.
5- هیچ گاه در ظرفی که قبلا گوشت، مرغ و ماهی در آن درست کرده اید و آن را نشسته اید، غذا نپزید.
6- هیچ گاه غذای سرد را در محل گرم و غذای گرم را در محل سرد قرار ندهید.
7- هیچ گاه غذا را بیشتر از 2 ساعت در دمای اتاق قرار ندهید.
8- از چاقویی که با گوشت تماس پیدا کرده است، برای خرد کردن سبزیجات خام استفاده نکنید.
9- گوشت، مرغ و تخم مرغ را کاملا بپزید.
تابستان خوبی را داشته باشید و از فرصت های خود به نحو احسن استفاده کنید.
 

 

  *****************************************************

ارتباط رنگ ها با حالات روحی افراد

 

http://www.websun.biz/images/BG.jpg



شادها زرد را دوست دارند؛ افسرده ‌ها خاکستری را
رنگ زرد و آبی، خاکستری

دانشمندان متوجه شدند با استفاده از رنگ ‌ها می ‌توانند میزان افسردگی و شادی انسان‌ ها را تخمین بزنند.

تحقیقات جدید نشان می ‌دهد افراد افسرده و ناامید بیشتر حالت روحی خود را با رنگ خاکستری نشان می ‌دهند، اما افراد شادتر رنگ زرد را انتخاب می‌ کنند.

این یافته ‌ها که به تازگی منتشر شده است می ‌تواند به پزشکان در بررسی وضعیت کودکان و بیمارانی که در برقراری ارتباط مشکل دارند کمک کند. دکتر پیترورول از داشتگاه سوث ‌منچستر در این باره گفت: " این یک روش جدید برای اندازه‌ گیری میزان افسردگی افراد بدون استفاده از زبان است. "

نکته جالب این است که این روش خیلی بهتر از پرسیدن سوال از بیماران می ‌تواند میزان افسردگی آن ها را مشخص کند.

تحقیقی جالب

همیشه از رنگ‌ ها در تشبیه حالات روحی استفاده شده است اما تاکنون هیچ‌ کسی روی رنگ‌ ها به ‌صورت سیستماتیک تحقیق نکرده بود.

برای بررسی دقیق این موضوع ورول و همکارانش هشت رنگ قرمز، نارنجی، سبز، بنفش، آبی، زرد، صورتی و قهوه‌ای را انتخاب کردند و آن ها را با چهار نوع درجه رنگ متفاوت تقسیم ‌بندی و شماره ‌گذاری کردند.

آن ها سپس به این رنگ ‌ها، سفید، سیاه و چهار رنگ خاکستری با شدت رنگ ‌های متفاوت اضافه کردند و به این ترتیب 38 رنگ متفاوت به دست آوردند.

سپس آن ها تحقیقی را روی 105 مرد سالم، 110 فرد ناامید و 108 فرد افسرده انجام دادند و از آن ها خواستند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

همچنین از آن ها خواسته شد رنگی را که نشان ‌دهنده حالت روحی آن ها در طول 7 ماه گذشته بوده است، برگزینند.
رنگ زرد و آبی

نتایج این تحقیق:

* در این تحقیقات مشخص شد انسان‌ ها چه سالم باشند و چه افسرده رنگ آبی و زرد را بیش از سایر رنگ‌ ها انتخاب می‌ کنند.

* رنگ آبی شماره 28 محبوب ‌ترین رنگ در میان افراد سالم بود، در حالی که رنگ آبی شماره 27 که مقداری تیره ‌تر از آبی 28 است بیشترین انتخاب را در میان افراد افسرده و ناامید داشت.

* رنگ زرد شماره 14 نیز از رنگ‌ های مورد علاقه هر دو گروه بود اما زمانی که از افراد مورد تحقیق خواسته شد رنگ مورد علاقه خود را بر اساس حالت روحی خود انتخاب کنند وضعیت کمی تفاوت پیدا کرد. در این حالت رنگ زرد شماره 14 بیشترین انتخاب را در میان افراد سالم داشت.

* نزدیک به 30 درصد از افراد ناامید و بیش از 50 درصد از افراد ناامید رنگ خاکستری را برای توصیف حالت روحی خود انتخاب کردند.

* دانشمندان متوجه شدند در زمانی که از فردی خواسته می ‌شود حالت روحی خود را با یک رنگ خاص بیان کند، تیرگی و روشنی رنگ‌ ها اهمیت زیادی پیدا می ‌کند. برای مثال، رنگ آبی روشن نشانه ‌ای از افسردگی نیست، اما رنگ آبی تیره می ‌تواند بیان‌ کننده افسردگی و ناامیدی در انسان ‌ها باشد. به عبارت دیگر، تیره و روشن بودن رنگ‌ ها بیشتر از خود آن ها در این حالت اهمیت دارد.

کارشناسان امیدوار هستند بتوانند با استفاده از این تکنیک جدید، میزان افسردگی و ناامیدی انسان‌ ها را معین کنند و بتوانند روش ‌های درمانی دقیق ‌تری برای این بیماران به کار ببرند.


comment نظرات ()