تغذیه /بهداشت /سلامت

با خود فکر می کردم که آیا بهتر نیست تجربیات خودم را در خصوص مواد غذائی بنویسم و در اختیار عزیزان قرار بدهم .این بود که قلم را از عرفان به غذا بر گرداندم .باشد که نقطه اثری در زندگی همنوعانم باشد

خوردن قهوه هوشیارتان می کند؟/ آب معدنی یا آب لوله کشی ؟ /سوزاندن کالری ؟‌
نویسنده : ایوب تفرشی نژاد - ساعت ۱٠:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۳/٢۱

خوردن قهوه شما را هوشیارتر می‌کند!
 


بسیاری معتقدند تا زمانی که یک فنجان قهوه در صبح ننوشند مغز آن‌ها شروع به کار کردن نمی‌کند.آیا این موضوع صحت دارد؟
اما محققان معتقدند اثرات هوشیار کننده قهوه بیش‌تر تلقین و تصور بی‌اساس است.
افرادی که مقدار زیادی قهوه در روز می‌نوشند ممکن است احساس هوشیاری و توجه بیش‌تری داشته باشند. اما این اثر احتمالا به دلیل کاهش اثر خستگی است که به دلیل کاهش میزان کافئین در طول شب در بدن به وجود می‌آید.
در این تحقیق آمده است که علاقه مندان به نوشیدن قهوه بهتر است به جای زیادی روی کردن در خوردن قهوه در هنگام صبح چند دقیقه در بیرون از خانه قدم بزنند. چرا که مصرف این نوشیدنی ممکن است خطر ابتلا به افسردگی و ناامیدی را افزایش دهد.
در این تحقیقات، 379 نفر بعد از نوشیدن قهوه به مدت 16 ساعت از نوشیدن آن منع شدند و عکس‌العمل آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
دانشمندان متوجه شدند اثر هوشیار کننده قهوه بیش‌تر به دلیل نیاز بدن به دریافت کافئین است و نه به دلیل اثر خود این نوشیدنی.تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد علاقه مندان به نوشیدن قهوه نسبت به افرادی که این نوشیدنی را مصرف نمی‌کنند در هنگام صبح هوشیارتر نیستند.
پروفسور پیتر راجرز از دانشگاه بریستول در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد ما از مصرف کافئین سودی نمی‌بریم. اگرچه ممکن است بعد از نوشیدن قهوه احساس هوشیاری کنیم، اما در حقیقت دلیل آن بازگشت بدن به حالت طبیعی خود است که به دلیل کاهش میزان کافئین بدن به وجود آمده است.
به عبارت دیگر ما با نوشیدن مداوم قهوه خود، بدن خود را به آن عادت داده ایم و به همین دلیل ممکن است بعد از مصرف آن احساس هوشیاری کاذب به ما دست دهد.

 

نکاتی برای سوزاندن کالری بیشتر در پیاده روی



آیا می دانید چطور و با انجام چه رفتارها و حرکت هایی می توانید کالری بیشتری بسوزانید؟

پیاده روی با ریتم تند برای تقویت قلب و کاهش خطر احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی مؤثر است.
برای پیاده روی روزانه خود جای خاصی مانند یک پارک یا یک منطقه خاص را درنظر نگیرید، درصورتی که خود را محدود کنید آنگاه پس از مدتی، پیاده روی برایتان تبدیل به امری تکراری و کسل‌کننده خواهد شد و شما در اندک زمانی این عادت مثبت را کنار خواهید گذاشت.
بنابراین برای روزمره نشدن پیاده‌روی مسیرهای متنوعی را انتخاب و سعی کنید با گام‌های سریع پیاده‌روی کنید تا قلبتان تحت‌فشار قرار گیرد و از نظر عضلانی تقویت شود. یکی دیگر از فواید پیاده‌روی سریع، تعریق است که از این طریق می‌توان سموم بدن را دفع کرد و روند آب کردن چربی‌های بدن را سرعت بخشید.
در زمانی که فردی تحرک ندارد، سوخت و سازش به کندی صورت می‌گیرد و در نتیجه کالری کمتری مصرف می‌شود. به این ترتیب پیاده‌روی تند نه فقط موجب سوزاندن کالری‌ها حین پیاده‌روی، بلکه بعد از آن هم می‌شود. با خم و راست کردن عضلات در ورزش منظم، میزان سوخت و ساز فزونی می‌گیرد؛ به‌ویژه اگر بکوشید از طریق کاهش جذب کالری وزن بدنتان را کم کنید.
پیاده‌روی به‌هنگام صبح مناسب است زیرا اگر شما بعد از پیاده روی به منزلتان برگردید، می‌توانید دوش بگیرید و این کار به از بین رفتن چربی‌هایتان کمک شایانی می‌کند.
اگر شما شاغل هستید تلاش کنید مسیری را تا سر کار خود پیاده راه بروید، حتی می‌توانید ماشین خود را در جایی دورتر پارک کرده و تا اداره پیاده بروید. این امر به شادابی روحیه شما کمک می‌کند.
اگر بخواهیم بهره ممکن را از پیاده روی حاصل کنیم، باید 3 یا 4 روز در هفته، بین 30 تا60 دقیقه تمرین کنیم؛ یعنی با سرعتی بیشتر از ریتم پیاده‌روی معمولی راه برویم. به این ترتیب علاوه بر مزیت‌‌های فوق، می‌توانیم میزان چربی خون را نیز کاهش دهیم.
نوشیدن آب قبل از پیاده روی توصیه می‌شود، یعنی یک لیوان آب20 تا30 دقیقه قبل از شروع پیاده روی و یک لیوان دیگر 5 دقیقه پیش از شروع حرکت نوشیده شود. البته بهتر است به‌جای سطح آسفالت و سنگفرش، زمین‌های نرم و خاکی را برای پیاده روی انتخاب کرد.پیاده روی ما را قادر می‌سازد با سرعتی ثابت و مداوم تمرین کنیم، این هم نیاز دیگری است که به ما اجازه می‌دهد به‌طور موثری چربی بسوزانیم.
برای سوزاندن کالری لازم است بدن ما به‌طور دائم در تمام مدت ورزش، در وضعیت سوزاندن چربی باشد. پیاده روی فعالیتی مداوم و تدریجی است، بنابراین حتی اگر شخص فاقد آمادگی جسمانی هم باشد به‌طور موثری به وضعیت سوزاندن چربی دست می‌یابد.

 

آب معدنی مزایای بیشتری دارد یا آب لوله کشی؟!


شاید برای برخی مصرف‌کنندگان این سوال پیش آید که آیا واقعا آب معدنی مزایای بیشتری نسبت به آب لوله‌کشی دارد؟

آب معدنی از جمله نوشیدنی‌های گوارایی است که خصوصا خنک آن در روزهای گرم سال از طرفداران زیادی برخوردار است. این نوشیدنی که در قالب قوطی‌های پلاستیکی به بازار عرضه می‌شود، در میان افراد چنان جایگاهی پیدا کرده که گاهی برخی خانواده‌ها برای مصرف روزانه به جای آب لوله‌کشی از آب معدنی استفاده می‌کنند.

آب معدنی همان آب چشمه است که با عبور از طبقات و لایه‌های کوه‌ها به طور طبیعی تصفیه شده و هنگامی که به سطح زمین می‌رسد، به جوش و خروش درمی‌آید و هوا و اکسیژن فراوانی را دریافت می‌کند. این آب به دلیل املاح معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم دارای طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله‌‌کشی است و می‌تواند تا حدودی تامین‌کننده نیازهای بدن باشد. البته از آنجا که سدیم حضور قوی در اغلب آب‌های معدنی دارد، مصرف زیاد آن برای کسانی که دچار فشار خون هستند، کمتر مناسب بوده یا اصلا توصیه نمی‌شود.
معمولا برای ضدعفونی کردن این نوع آب‌ها از روش کلر زدن استفاده نمی‌شود و در عوض از روش‌های فیلتراسیون، ضدعفونی کردن با ازن و اشعه مادون قرمز استفاده می‌شود که احتمال دارد در هنگام کاربرد نامناسب برخی اشعه‌ها، ترکیبات مضر بطری به درون آب منتقل شده و زمینه افت املاح آب را فراهم سازد.
از طرفی نوشیدن همیشگی و دائم آب‌های معدنی به سبب وجود نیترات، نیتریت، سرب، کادمیوم و جیوه برای سلامتی زیان‌بخش هستند لذا با توجه به این که دریافت نیترات و نیتریت از طریق استفاده از غذاهای حاضری معمولا در رژیم غذایی افراد بالاست و همچنین به دلیل آن که برخی از این آب‌ها بویژه انواعی که از آب‌های پایین‌دست تهیه می‌شوند، در معرض آلوده شدن به فاضلاب، انواع کودها و آفت‌کش‌ها و نیز فلزات سنگین هستند، لذا مصرف زیاد آب معدنی توصیه نمی‌شود. نکته دیگر آن که درصد املاح برخی از آب‌های معدنی بیش از حد نیاز بوده، بنابراین می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را در افراد مستعد افزایش دهد.
چند توصیه
از مصرف بیش از حد آب معدنی‌های گازدار بپرهیزید؛ چراکه گاز دی‌اکسیدکربن می‌تواند به مینای دندان صدمه زده و برای افراد دچار ریفلاکس و نفخ مخاطره‌آمیز باشد.
از خرید آب معدنی‌های یخ‌زده یا بطری‌هایی که پشت شیشه مغازه‌ها در مجاورت تابش مستقیم نور خورشید هستند، اجتناب کنید؛ چرا که درجه حرارت‌‌های بسیار بالا و پایین می‌تواند موجب انتقال ترکیبات مضر بطری به درون آب شوند و زمینه افت املاح آب را فراهم سازد لذا اگر در هنگام نوشیدن این نوع آب‌ها مزه‌های عجیب و طعم پلاستیک را احساس کردید، مطمئن باشید که حلال‌‌های شیمیایی دیواره بطری در آب حل شده‌اند.
از پر کردن مجدد بطری‌های آب معدنی با‌ آب شهری یا موادی مثل آبغوره، ترشی، سرکه و آبلیمو خودداری کنید؛ چرا که مواد اسیدی و بازی می‌توانند با دیواره قوطی‌های پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کرده و موجب سمی و سرطان‌زا شدن محصولات داخل بطری شوند.


comment نظرات ()